A szilvásváradi kisvasút építése 1908-ban kezdődött. Két vasút épült, az lenti Szilvásvárad és Tót-falusi völgy között 760mm nyomtávval és a felső vasút 600mm nyomtávval. A felső vaúst a Bükk fennsíkon 850m tengersznt feletti magasságból indult. Ezt a két vonalrészt kötötte össze előbb egy facsúszda, majd a címben szereplő siklópálya.
(Archiv felvételek, Forrás: www.kisvasut.hu)
1921-ben a MÁV építette ki az 1,5 km-es Tótfalusi-völgy–Kukucskó-völgy siklópályát. A 468 méter hosszú siklópálya kettős vágánnyal, 760 mm nyomtávval épült, 650 ezrelékes emelkedéssel. A felső vasúton 400 méter hosszban összekötő vágányt építettek a siklópályához.
A II. világháború után faanyag-megrendelések voltak, melyekre az újjáépítéshez nagy szükség volt. A fa leszállítását azonban lassította az a körülmény, hogy a siklópálya külön üzemet képzett, az alkalmazott technológia és a két vasút nyomtávolságának különbsége miatt kisvasúti kocsik tartalmát fent át kellett rakni a sikló vagonjaira, majd lent újra ugyanez történt. Ezért 1948-ban a felső vasutat 760 mm-esre építették át. A siklót és az immár 760 mm-es nyomközű felső vasutat összekötötték, így már a rendes teherkocsik is szállíthatóak lettek a siklón. A szállítási teljesítmény így megkétszereződött, napi 120 m3 fát szállíthattak le. A felső vonalra, mivel a Bükk fennsík – karsztos terület lévén – vízben szegény, egy kis bányamozdonyt szereztek be.
A hatvanas években a faanyag szállításában egyre nagyobb szerepet kaptak a tehergépkocsik. Ebben az időszakban az olcsó üzemanyag és a már korábban kiépített erdészeti feltáró úthálózat megváltoztatta a kisvasutak szerepét. Általánosságban elmondható, hogy ebben az időszakban a faanyag szállítására használt vonalakat felszedték, a Bükkben azonban előtérbe került a kisvasutak turisztikai hasznosítása.
1967. novemberében közlekedett a vasúton az utolsó kőszállítmány. Ennek a hónapnak a forgalma 2.412 tonna kő és 638 utas volt. Ekkor a szilvásváradi mészégető is bezárt. Ezután a felső vasutat és a Szalajka elágazás–Siklópálya vonalat felszedték. A siklót mint műszaki emléket megőrizték, a gépházat szépen rendbehozták. Az idő múlásával a síneket azonban ellopták, nyáron a sikló környékét pedig felveri a gaz.
A sikló gépháza 2004 november végén...
...és a megmaradt berendezés belülről.
A siklópálya helye: